کد مطلب:77581 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

خطبه 097-در ستم بنی امیه











و من كلام له علیه السلام

یعنی از كلام امیرالمومنین علیه السلام است:

«و الله لا یزالون حتی لا یدعوا لله محرما الا استحلوه و لا عقدا الا حلوه.»

یعنی سوگند به خدا كه بنی امیه باقی باشند بر ملك و سلطنت تا اینكه وانگذارند از برای خدا حرام شده ای را مگر اینكه حلال كنند او را و نه تكلیفی از تكالیف شرعیه را مگر اینكه از گردن مكلفین واكنند عقد او را.

«و حتی لا یبقی بیت مدر و لا وبر الا دخله ظلمهم و نبا به سوء رعیهم.»

یعنی و تا اینكه باقی نماند خانه ی گلی و خیمه ی پشمی، یعنی شهری و صحرائی، مگر اینكه داخل شود در او ظلم و جور ایشان و دور سازد خانه ی حضری و بدوی را بدی ریاست ایشان، یعنی بدسلوكی ایشان مردم را از خانه و مسكن دور می سازد.

«و حتی یقوم الباكیان[1]: باك یبكی لدینه و باك یبكی لدنیاه. و حتی تكون نصره احدكم من احدهم كنصره العبد من سیده، اذا شهد اطاعه و اذا غاب اغتابه.»

یعنی و تا اینكه برپا شوند دو گریه كننده: گریه كننده (ای) از برای دینش كه از بی دینی ایشان دینش از دستش رفته باشد و گریه كننده (ای) از برای دنیایش كه مالش را به تعدی برده باشند و تا اینكه بشود خدمت كردن یك نفر از شما از یك نفر از ایشان مثل خدمتكاری بنده از خواجه ی خود كه اگر حاضر باشد اطاعت او كند و اگر غائب گردد غیبت كند او را.

[صفحه 499]

«و حتی یكون اعظمكم فیها عناء احسنكم بالله ظنا. فان اتاكم الله بعافیه فاقبلوا. و ان ابتلیتم فاصبروا. فان (العاقبه للمتقین) »[2].

یعنی و تا اینكه باشد بزرگترین شما در تعب در آن فتنه، بهترین شما به خدا از روی ظن و اعتقاد، زیرا كه هر قدر حسن ظن به خدا بیشتر باشد، در معرض تعب از ظلمه بیشتر خواهد بود، پس اگر داد خدا به شما عافیت و سلامت از ظلم ظلمه را، پس قبول كنید و شكرش را به جای آورید و اگر مبتلی و ممتحن شدید پس صبر را پیشه كنید، پس به تحقیق كه خیر عاقبت[3] از برای پرهیزكاران باشد.

[صفحه 500]


صفحه 499، 500.








    1. در نسخه های دیگر: الباكیان یبكیان.
    2. الاعراف / 128.
    3. چ: عافیت.